TAWPNA NI.
“Aw
Zoram mipui te u, in ring rawh u. Lalpa thinurna berhbu chu kan chungah a tla
dawn e. Aw Zoram, I sual sim la, Lalpa lam chu rawn hawi leh rawh” tiin chu pa
tawp hnawk taka khawlaia vak vel chu a au a au a. A bula kal vel te chuan an
nuih zat in a thusawi chu engah an ngai lem hlei lo va.
Kei
ngei pawh chu ka ni. Chutianga au deuh lauh lauh tawh chu an at vang leh
hnathawh tur an hriat loh vang maiah ka ngai. Amah lah chuan kawrchhe tak mai
hi a ha a, a bal in a tawp em em a, a vun lah chu nisa em nasat avang chuan a
dum uk kharh a, a sam te lah chu a balh hmel em em a, ka bul hnaia a rawn kal
te chuan a rim chu ka lo hre thuai a, min hnaih chilh hma ngei chuan ka kal
chak zual sauh a.
In
ka thlen chuan ka ui te chuan mei hem in min lo lawm chang chang a, ka chul
thuak thuak a, a eitur ka siam sak a, ka ei tur ka siam lai pawh chuan min rawn
la zar buai reng a.
Ka
thawhna company-ah chuan hna sang tak chelh lo mah ila in nuam tak ka lei thei
a, bank ah ka khawl belh mek zel bawk a. Tunah
rih chuan mamawh ka neilo kher mai.
Mizoram
pawh a changkang tawh a, ka pi sawi ka hriat thinte kha chu ngaihtuah let
pawhin a ngaihna ka hre hauh lo. Lirthei leh in nuam tak takte chu mihausa
chauh neih tur emaw an ti a, tunah chuan mitin chuan kan kawl vek a, in tur tui
kan neih ngei a ngai ang mai hian kan ngai tawh a ni. Ka pi kha chuan an lulat
lai chuan biakin ah te pawh an inkhawm thin a ti a, mak hi ka ti em em thin.
Tunah chuan biakin te chu hmuh tur a la awm teh meuh mai a, mahse a ruak thlawn
mai a ni. Mitin mai chu kan eizawnna ah leh kan hna thawh theuh chu kan buaipui
a, vawina mi anglo pa thusawi a LALPA a tih pawh kha dik tak chuan ka pi tih
loh midangin kum 20 hnua an sawi rik ka
hriat leh chauh a ni ta. Chuti chung chuan mitin mai chu kan hlim em em tho a,
kan chunga rolrel tu chu keimahni chauh kan awm a, tumah midang kan mamawh reng
reng lo.
Zana
ka mu tur chu khawlaia ka hmuhpa bawk khan ka ngaihtuahna chu a luah leh ta tho
a. “I sual sim la” te kha a ti a, sualna ka neih pawh ka hre der si lo. Ka han
ngaihtuah a, ka hnaah rinawm takin ka thawk a, vantlang tan buaina ka siam lo
va, mi rethei zawktan pawisa ka thawh ve fo a, mi pawi ka sawi bawk si lo ka ti
rilru nauh nauh a, enge ka sim chuan ang ka ti a, ka nui ta ringawt a.
Muhil
tura ka han mut that hnu deuh chuan ka phone chu a rawn ri a, ka la vat a, ka
nu a lo ni a.
“Mama,
lo phei ve teh. Hei I pi a thi a ni deuh mai a, chhungkua kan in ko khawm mek
e” a rawn ti a.
Hmanhmawh
zetin ka tho a, ka pi chu ka ngaina in amah pawhin min duat bawk a, a huntawp
lamah tal chuan kal ve chu tha ka ti a, ka motor chu la chhuak in ka tlan phei
a,
Ka
pi kha chu nu danglam tak a ni. Biakin ram tawh te kha ala tlawh peih riau a,
va len changte pawh khan Bible te kha a lo chhiar thin. A chang chuan ka han
hau a, “I mit a chhe tawh si, a ziak hi a te bawk si a, I lu te a ti na mai mai
ang” ka ti thin. Mahse ka pi kha chuan khangte kha engahmah a ngai reng reng lo
va, chaw ei dawnte khan ala tawngtai hram a, ka ning luttuk chu ka mengru fo
thin a nih kha.
Ka
va thlen chuan ka pa te unau ho thum chu an lo awm a, an fate tlem awm bawkin
ka nu chuan a lo buaipui a. Rei pawh ka awm hma chuan min thihsan ta a. Ka pa
te unau ho chuan ka pi ruang an phum dan
tur leh thil tul dang buaipui in ka nu leh ka cousin hmeichhe ho chuan ka pi
ruang chu sawngbawlin tel rimtui te an hnawih a.
Zing
darkhat velah chuan ka pa te pawh chuan an tih tur te an ti fel a, a tuk maia
mitthi vui tur kan ni bawk si a, a rem dan danin kan muhil ta a.
A
tukah chuan kan chhungkaw ho chuan motor lian zawk hire in thlanmual lamah
chuan ka pi chu kan va vui a. In a kan haw leh hnu chuan kan chhungkaw ho, ka
pi tu leh fate nen mi sawm thum vel kan ni ang, mihring tam luttuk chu ka
ngaithei lo khawp a, naupang ho an bengchheng bawk si a, ka pi room lamah chuan
ka inkalh hnan a, pawn lamah chuan kan chhungkaw ho chu an ti ti a, eitur te an
siam a, Christmas ang main an nui dar dar a.
Ka
pi room chu ka han enkual dan dan a, an lulat lai thlalak te, ka pu nen an
inneih thlalak leh kan naupan laia a mal chunga hlim taka kan thut lai te chu a
lo la kawl tha kiau a, ka en en a, ka pi te chu ka ngai viau a. Kum 95 a ni
tawh chung khan ala chak tha reuh khawp a, a tu leh fa te pawh kan hming in min
la ko thei vek a ni.
A
khumah chuan ka thu a, a lukham te chu a delh khuarna ang ang chuan a lo la awm
a, ka la a, ka kham a. A khukham ah chuan eng emaw hian min do a, ka han en a,
a bible chhiar thin kha a lo ni a. A hlui tawh em em a, kum 50 chuang a ni tawh
ang chu. Ka pi khan a chiar fo thin a, engtak chu inziak ang maw tiin ka han
keu a.
A
tir lamah chuan Israel hnam chanchin vel a lo awm a, a thu te chu a un in
chhiar a harsa si a, ka chhiar rei peih lo va, ka dah leh ta thuai a. Mahse ka
pi hriatreng nan tiin ka la a, haw ka tum ta a. Choka lama ka va chhuah chuan
ka cousin tlangval pakhat leh a bialpa chuan eitur an lo siam a, ka nu awmna
chu ka han zawt a, a bialpa chuan an roomah a lut lai a hmuh thu a lo sawi a.
Ka nu
te chuan la awm ve tur chuan min han ti deuh a, mahse nileng lenga hnaa kal loh
tawp chu tha lova ka hriat avangin reilo te pawh ka kal hman takin tiin ka haw
lui ta tho a.
Kan
office ah ka va thlen chuan ka pi thihna vanga pawi an tih thu te chu min lo
hrilh liam liam a, a hnu reilo te ah chuan kan bang ta a. Tlai lamah chuan
traffic a tawt em avangin ke in ka kal mai a, ka motor office ah ka riah mai a,
a awlsam phian bakah exer ka mamawh ve tho a lawm, tiin ka inthiam chawp fo
thin.
Bazar
lun lai ka thlen chuan a hma nia ka hmuh pa bawk kha a lo awm leh a. Mipui kal
velte chuan an uksak lovin barah an khawn meuh lo.
“Aw
Zoram, harh rawh, Lalpa thinrimna berhbu chu I chungah a tla dawn e. Rei a ni
tawh dawn lo. In lam letin Lalpa chu pan rawh” tiin a lo au leh lauh lauh a.
Ka
hma deuhah chuan kan Office-a thawk ve, nu thau lampang chu ka tawk a, kan kal
dun ta a.
“Saw
pa saw I hmu ve tawh em?” tiin ti ti ka han siam a.
“Hmu
ve tawh e. Min ti phu nasa luttuk a, ka beng thelh a lawm”
“A
thusawi ve ziah saw enge I ngaihdan?” ka han ti a.
A nui ta a.
“A
chanchin hre deuh an lo awm a. Zu ngawlvei a nih saw. A hma chuan pa pangai tak
a ni awm e, mahse zu a sim thei lova, a chhungten an hnawt chhuak a, zu in a ti
a tawh a nih saw” a ti a, a nui a.
Ka
bag ka han dap a, ka pi Bible kha ka lo hawn miah lo tih ka hrechhuak a, ka
kalpuinu chu ka hrilh a, la leh tur chuan ka kalsan ta a.
Chu
pa bawk chu kawnglaiah chuan a lo let tual tual a.
“Zanin
hian Lalpa thinrimna berhbu chu inchungah a tla dawn e. In ring rawh u. Zoram I
tlai zo ta” a ti vak vak a.
Chutah
Police pakhat a rawn kal a, chupa chu a rawn tham lawp a, kawngsirah chuan a
theh leng lawp a, mahse chupa chu ala au reng a, a bul vela mi te lah chuan an
lo nuih huk a.
Chutia
han tih kher chu ka duh chiah lo va, ka va kal a, hreh chung chungin ka va kai
tho a.
“Ka
pu, haw tawh mai rawh. Police ho hian an man daih mai tur che a sin. Khawlaiah
mi I ti thlabar a nia” tiin tha takin ka va bia a.
A
rawn hawi chhuak a, a mitmeng chu a fiah kher mai.
“Vala,
haw thei ka ni lo. Min tirtu Lalpa hian
min tur nasa em a ni. Thlaraubo pakhat
tal emaw, nunna pakhat tal ka man hma chu ka haw lovang” a ti a.
“Nunna
man chu enge a awm zia? Mi I that dawn tihna em ni?” ka han ti a.
“Ni
teh suh e, in thihna lak ata chhanchhuah ka duh zawk mai cheu a ni” ati a.
“Engvang
chuan nge kan thih ngawt anga? Bomb a puak dawn em ni?”
“Pathian
rorel dan tur hi ka hre bik hauh lo mai. Mahse zanin dar sawm pahnihah hian
Lalpa chuan Mizoram hi a rawn tlawh dawn a ni. Nang pawh va haw thuai la, I
chungte va hrilh rawh” a ti a.
Ka
nui deuh huk a.
“Tu
Lalpa maw?”
“Pathian
mawle. Engkim siamtu Pathian hian Zoram bawlhhlawh tawh zia hi a hria a, min
tih mang a tum a ni” a ti a.
“Ngawi
teh, chutiang hrilhlawkna chu ka awih zawng an ni lo ve” ka ti a, kalsan ka tum
a.
“Vala,
Hmanhmawh la, I pi Bible chu va la la, chu chuan a chhanhim theih ngei che pawh
ka ring e” a ti ta a.
Ka
han in check a, ka kawr hakah chuan ka thusawi hriatrukna khawl a lo dah em ni
le ka ti a, mahse chutiang reng reng ka hmu lo. A hriat mai dan chu mak ka ti
a, kan thawhpuinu ka hrilh kha a lo hre ru a ni ngei ang.
“Ni
e, ka va kal ange” ka ti a, ka nuih chu a za khawp a.
Amah
ka hmuh theih chhung zawng chuan a chham hla chu a han chham leh a, zanina
chhiatna lo thlengtur a sawi phei chuan a bula mi te nuiri chu ka hre reng a.
In
ka thlen chuan dar sarih a lo ri tawh a. Ka uite chu kil khatah alo bawk khar
a, nidanga min lo lawm thin kha chumi tum chuan min lo melh hrek hrek ringawt
a.
Eitur
te ka eizawh chuan ka pi Bible chu ka han keu leh a, Rom sipai hovin an khenbeh
thu te chu ka han chhiar fuh a, a hnua a thawh lehdan te chu ka chhiar a. Ka pi
khan fantasy thawnthu a ngaina tih reng reng ka lo hre lo.
Ka
mu tur chu ka uite chuan min rawn zar buai a, a bauh tuarh tuarh a. Ka han ko
a, a lo kal duh si lo, ka tho a, man tumin ka va um a, a tlanchhe zel a, ka balcony ah chuan chhuahtum in a ke hmalam
chuan a han nam ngial a, a zun a chhuak a nih ringin ka va hawn sak a. Mahse
zungta lo chuan vanlam chu a en ta a.
Enge
ni le tiin vanlam ka han hawi chho chu van dum chhah tak karah chuan arsi
engtak a lo awm a. Mak ka ti deuh a, sana ka han en chuan dar sawmpakhat leh a
chanve alo pel tawh a. Vawina mi anglo
pa khan zanlaiah Pathianin Mizoram a rawn fan tur thu kha sawi si a, tiin mak ka ti rilru khawp a. Arsi
chu ka han en a, mahse arsi a lo ni reng reng lo, chu thil chu a rawn eng tual
tual a, van dum chhah tak karah chuan eng a rawn in kapchhuak ta a.
Ka
phu zawk a, “UFO” a ni maw? Ka ti rilru a, mahse chu eng chu a rawn lian tial
tial a, kawngka hawn ang mai hian van chu a rawn in hawng ta rup a.
Kan
kawmthlang vela mite pawh chuan makti in chu thil chu an thlir a, an chungte
nen an in ko khawm chel chul a.
Ka
nu te chu phone ka va tum a, signal a lo awm hauh lo. Chutah ka pi bible chu ka
va la chhuak a.
“Kei hi kawng leh
thutak leh nunna chu ka ni, keimaha kal lo chu tumah Pa hnen an thleng tawp
lovang” tih lai chu ka zuk chhiar fuh a,
“Aw Lalpa, tunge I nih a enge I thil
tum hi?” tiin ka phun ta sap a.
Vana
thil rawn in hawn chu a engtial tial a, chutah lei chu a rawn khur deuh der der
a, ka uite chu lim puat puat a, pawna thlanchhuah tum in kawngka chu a nawr a.
Kei pawh chu ka ngaih a tha tawh chiah lo. Hmanhmawh zet in ka tlan chhuak ve
ngawt a. Ka sana chu ka han en a, zanlai a nih lohna chu minute reilo te chauh
a ni tawh. Lei chu a rawn khur leh der der a, lirhnghing a awm dawn tih ka
hrethiam ta. Ka phone chu pawrhin ka nu te phone leh chu ka han tum ngial a,
signal a awm thei si lo. Ka bike chu la chhuak in ka uite chu ka ipte ah ka ak
a, ka nute inlam pan chuan ka tlan ta a.
Khawlai
ah chuan mi veivak pawh an tam tawh lo. Mite chuan van lam chu an lo thlir thap
a, a then te chuan vana satellite puak vel a nih an rinthu an sawite chu ka hre
thei vuai vuai a.
Chutah
ka nute in ka thlen dawn chiah chuan lei chu a rawn nghawr dawt a, ka bike
khalh nen chuan kawngpui ah chuan kan tlu ta hawn hawn a. Ka uite chu ka bag
atang chuan tla in ka bike chuan a hrut zui a, a beleuh tuarh a. Ka tho dawn a,
mahse lei chu a nghawr nasat em avang in ka ding ngil hleithei lo. Ka uite chu
bawkvak ti tihin ka va pan a, a lo thi fel der tawh. Chutah vana eng in
kapchhuak chu a rawn eng zual thut a, kan khawvel chu a insawi ta hlawk hlawk
a.
Ka
chhaka in lian pui puite chu an tlu sawp ta nulh nulh a, gas hrui leia an phum
te pawh chu rawn puak in reilo te hunah chuan khawvel chim ri leh mihring na
tuar thawm chuan khawvel chu a rawn luah khat ta a.
Leia
tlu chung chuan kan in hlui chu ka va en a, mahse alo tlu sawp vek tawh a, dam chhuak reng an
awm hauh lovang. Kawngpui chu a rawn puar pup pup a, lei te chu a rawn khi chat
a, leirawhchan rawn tla te chuan min rawn delh fuh tep tep a, ka insiam rem a,
kan inbula kawngpui zau deuh laiah chuan ka va bawkvak thleng a, din ka han tum
a, ka lu chu a rawn hai em em a, mahse ka tluk reng chuan ka thi mai dawn tih
ka hria a, theihtawp chhuah in ka ding a, ke khur hlawk hlawk chung leh insawi
dul dul chung chuan in bang chim in min delhna tur lakah chuan ka lo in veng
hram hram a.
“Aw
Lalpa, enge kan chungah hian lo thleng ta!” tiin ka han au vak a, ka tap ti tih
tawh a ni. Tunge Lalpa pawh chu ka hre lo va, mahse kha mi mawlpa thusawi kha a
dik tlat tih ka hria a, Lalpa chauh chu ka dam chhuahna tur a ni tih pawh ka
hre chiang ta.
“Aw
Lalpa, min ngaidam rawh” kan han ti leh ngawt a, chutah ka pi in a tihdan chu
ka hrechhuak a,
“Kan
sualnaah te min ngaidam ang che” tiin kan han au chhuak a, chutah van atang eng
zung lo kal chuan ka bul vel chu a rawn chhun eng pup a, khawvel in sawi dawt
dawt pawh chu a rawn ziaawm chho a, mahse reilo te ah kei chu leiah chuan ka
tlu tawp a, engmah ka hrezui ta lo.
Ka
han harh leh chuan ni a lo chhuak tawh a. Khawvel chu a than hian a thang huam
huam a, mihring na tuar tap ri leh inkang khu vut vut ri chauh chu ka hriat awm
chhun a ni ta.
Ka
hmuh theih in tin chu leiah chuan an sawp nuaih a, kan khawpui, nalh leh kan
chhuan em em pawh chu vaivut ang lek a lo ni ta.
Ka
han hawi chhuak a, kan in chu a lo tlu sawp nuaih a, a kar atang chuan thisen,
khar tawh dum tlek tluk chu a rawn luangchhuak nguih a, ka tap ta a.
Mahse
rei pawh ka tap hman lo. Ka ke zawite chu a lo chak thar a, ka khaw hmuh a lo
fiah lo zo a, chunglamah ka ban ka phar a,
“Lalpa
hnen I pan ang u, min la ngaidam duh e” tiin ka au ta vak vak a.
Comments
Post a Comment